جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 39619
زمان انتشار: 28 دی 1391 14:06:00
اختصاصي بازار خبر /

داستان پرایدهای ارتقا یافته چیست؟

می‌گویند موتورش تقویت شده. می‌گویند امنیتش هم بیشتر شده. البته این را هم می‌گویند که گران‌تر شده.
داستان پرایدهای ارتقا یافته چیست؟

گروه خودرو ؛ بازار خبر - پراید، یکی از قدیمی‌ترین محصولات سایپا،‌ ایران و به طرز باورنکردنی یکی از قدیمی‌ترین‌های کل دنیا است.این را دیگر همه می‌دانند. از آن سو، یکی از ارزان‌ترین و هم‌چنین پرفروش‌ترین محصولات بازار نیز هست.

چندی است در لیست فروش سایپا، مدل‌هایی با عبارت «ارتفا یافته» دیده می‌شود. چیزی که به خودیِ خود 300 تا 400 هزار تومان به قیمت پایه خودرو افزوده است. باید دید این ارتفا چیست و چقدر است.

رمزگشایی HP+

موتور پراید با 1.3 لیتر (1300 سی‌سی) حجم می‌تواند 62.5 اسب‌بخار نیرو را در 5500 دور در دقیقه تولید می‌‌کند. مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز می‌توانست 53.8 اسب‌بخار نیرو را در همان دور در دقیقه فراهم کند.

گفته می‌شود مدل جدید که با نماد HP+‌ معرفی شده، 69 اسب‌بخار نیرو در 5500 دور در دقیقه تولید می‌کند. از طرفی نسخه دوگانه‌سوز HP+ نیز به قدرت 60.5 اسب‌بخار رسیده است.

هم‌چنین ادعا شده است که مصرف سوخت پراید جدید نیز تا 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته است. این در حالی است که مصرف میانگین پرایدهای استاندارد از سوی کارخانه 6.8 لیتر عنوان شده بودند.

از نظر فنی، برای افزایش قدرت یک موتور باید میزان انفجار درون سیلندرها را تقویت کرد. این کار با دستکاری حجم سیلندرها به وسیله تراش دادن آنها، برنامه‌نویسی مجدد ECU، صاف کردن پیستون، تغییر مکانیزم تسمه تایم، تغییر مسیر میل بادامک و افزایش میزان حجم هوای ورودی ممکن می‌شود.

شاید این میزان افزایش قدرت آنچنان هم دندان‌گیر نباشد. ولی برای خودرویی مثل پراید که از یک موتور کوچک بهره می‌برد می‌تواند کارگشا باشد. به خصوص وقتی که کولر روشن است و همین میزان نیرو از قوای محرکه کسر می‌شود.

نظر مشتریان

عده‌ای از خریداران مدل‌های HP+ بر این باورند که خودروی آنها از نظر فنی تفاوتی با نسخه‌های استاندارد ندارد و معترض نسبت به هزینه بیشتر آن می‌شوند.

عده‌ای دیگر نیز این اعتقاد را دارند که پراید جدیدشان واقعاً قوی‌تر و کم‌ مصرف‌تر شده است.

یاد جمله مدیرعامل سایپا افتادیم که یک بار گفت: پراید مانند هندوانه در بسته است!


20
خوشم آمد
نظرات بینندگان
|
ناشناس
|
30 دی 1391 16:28:24
51
4
حالا مگر پژو مانند هندوانه سر باز است؟
|
وحید
|
06 بهمن 1391 22:03:33
26
13
سلام ___من یه پراید دوگانه ارتقا یافته دارم .قدرت وشتابش خیلی فرق کرده .فقط صدای موتورش کمی زیاد شده اما در کل از پراید های قبلی خیلی بهتره
|
ناشناس
|
06 بهمن 1391 22:06:33
33
2
باید اول سوار پراید معمولی شوی بعدش سوار پراید جدید شوی تا تفاوت را احساس کنی
|
جواد شعاع
|
02 خرداد 1392 12:32:35
10
6
بنام خدا سلام بر دوستان قدرت فرقي نداره حداكثرمسافت طي شده در پرايد معمولي 450كيلومتر اما در ارتقا يافته 580 كيلومتر(مصرف كمتر) مسير برگشت بنزين حذف فيلتر بنزين پژويي در قسمت زير باك خودرو پ
|
مهدی عبدی
|
09 تیر 1392 01:17:59
16
11
من پراید صبای 85 داشتم نسبت به پراید های هم تراز خودش واقعا سر بود تا سال 91 یه پیچگوشتی هم بهش نخورد که فروختم حالا یه 131 پایه گاز سوز hp+ خریدم واقا با پراید قبلیم قابل مقایسه نیست به هیچ عنوان روی گاز ماشین سنگین همراه با کولر موتور کم نمیاره به جرات میتونم بگم حتی روی گاز با سرنشین پر همراه با کولر یک 131 بنزینی رو میگیره صبا جای خود داره ضمن اینکه من تجربه کیلومتر 180 رو با این خودرو روی گاز دارم ماشین تو جاده قوی تر عمل میکنه ظاهرا شاسی هاش رو سنگین تر کردن به گفته تعمیرگاه مجاز... البته این مقایسه پراید با پراید بود
|
سعید
|
04 شهریور 1392 23:45:43
11
16
سلام واقعاافتضاحه من5 ساله پرایددارم گول خوردم رفتم ارتقا یافته گرفتم هرروزدارم میبرم نمایندگی بخاطرضعیف بودن موتوروشتاب کمش فایدهای هم نداره
|
گمنام
|
18 شهریور 1392 17:39:30
16
8
آقا به نظر من خر همون خره فقط پالونش رو عوض کردن که توی اونم موفق نبودن. واقعا چرا 4 تا آدم کاردان رو برای این جور کارها و تغییرات استخدام نمیکنن؟؟ خیلی دوست دارم بدونم طرح تعویض نوع چراغ های جولو و عقب،به عنوان یک خودروی جدید رو،کی داده و کدوم انسان فهیمی هم قبول کرده. اینا همش مثل هم هستن و ما هم به دلیل بودجه مجبور به خرید.
|
راننده
|
03 مهر 1392 12:47:57
3
17
من خودم صبا 89 دوگانه کارخانه دارم برادرم هم 131 hp من که احساس میکنم 131 تنبل تر از صبا هستش از نظر شتاب که به نظر من صبا ،131 رو میخوره
|
مجتبی
|
09 مهر 1392 18:04:20
10
3
سلام منم مدل 85 داشتم و واقعا خوب بود. الان یه 111 مدل 91 ارتقا یافته گرفتم که واقعا از نظر مصرف سوخت بهتره و از نظر شتاب و قدرت هم بطور محسوسی فرق کرده
|
شروین
|
04 آبان 1392 11:11:43
7
4
سلام من یه صبا 83 داشتم عالی بود الان 92 گرفتم واقعا افتضاست اونو 6.200 خریدم صفر اینو 16.600 !!!!!!
|
ناشناس
|
08 آبان 1392 18:12:08
5
7
کلا پراید ماشین ضعیفیست،اینو در مقایسه با ماتیز (300 سی سی) کمتر میگم.دنده 3 به بالا که شتاب نداره.1300 سی سی برا پراید کافیه،اما وقتی رو اصول ساخته نشده از این بهتر نمیشه. من 132 مدل 88 دارم،تو سربالایی افتضاس
|
وحید
|
01 دی 1392 21:45:27
10
4
سلام__من یه پراید دوگانه ارتقا یافته دارم..قدرت و شتابش خیلی بیشتر از پراید معمولی __مثل اینکه آردی رو با پژو مقایسه میکنی
|
م
|
07 دی 1392 15:06:24
10
2
منم دیدم که صدای پراید عوض شده میدونم یه تغییراتی کرده وبهتر شده.ولی با حرفای خوب وبد شما از پراید جدید, نظرم عوض کرد.فقط بدونید که تجهیزات جدیدش گول زننده است و ماشین را دارن خیلی گرون میفروشن و سود خیلی زیادی میبرن. هر چه قدر بهتر شده باشه ولی بیش از 14 میلیون ارزش نداره.
|
ناشناس
|
02 اسفند 1392 00:35:29
7
3
سلام به همه دوستان من یه پراید ارتقا یافته دوگانه سوز 131 دارم از وقتی خریدم زیاد خرج کردم تا ماشین شد مصرف سوخت خیلی بالاست در ضمن تسمه تایم پاره کنه مثل پژو خرج اساسی داره من بی طرف به همه توصیه می کنم اگه پراید می خرین موتورش ساده باشه مصرف سوخت کمه زیاد خرج نداره ارتقا یافته کمی سرعت و شتاب داره ولی آخرش پرایده همون موتور ساده بهتره
|
Msi
|
15 اسفند 1392 12:04:48
9
5
سلام.درسته پراید مثل هندونه دربسته میمونه ولی مدلای 111خیلی بهترن
|
شهرام بزرگ
|
15 فروردین 1393 21:31:26
0
11
نمیدانم چیزی میگم شما باور دارین یا نه؟! پیکان انژکتوریی داریم تا دنده 2 کورس میزاریم با پراید پرایده میبره همینکه پیکانمان دور گرفت در دنده 3 مگه پرایدو تو آینه پیدا کنی و وقتی میبرمش دنده4 آنوقت ما شتاب خوبی تا 148 کیلومتر بر ساعت داریم میبریمشدر جاده کفی ولی دوست ندارم تا دورموتور تا 5500دور در دقیقه برسه شهرام از کرمانشاه هر کی باور نداره بیا تا مسابفه بزاریم من با پیکان 71 اسب بخار و110 نیوتن متر !
|
پرايد سوار حرفه اي
|
17 تیر 1393 12:52:45
8
4
پرايد سواري قلق داره! حتما مي پرسيد يعني چي؟ سوال خوبيه! پرايد سوار بايد حتما جاي تعويض دنده هاشو بلد باشه! اين نيست که من با هر دور موتوري دنده عوض کنم و ماشين هم پرشتاب عمل کنه! من يه صبا 89 داشتم هيچ وقت نشد که توي سربالايي و بار سنگين کم بيارم! البته به آب بنديشم مربوط ميشه! ولي حالا اين 131 ي که دارم هم فوق العادس! اگه سعي بشه دنده در دور موتور هاي بالا و بدون اتلاف انرژي تعويض بشه (يعني سريع تعويض بشه) خودروي پرايد شما هيچ وقت کم نخواهد آورد. بازم مي گم! آب بندي خيلي مهمه! همه چيز رو هم گردن کارخانه نندازيم! با تشکر
|
بهزاد
|
18 مرداد 1393 13:01:07
3
2
سلام ب دوستان گرامی.مقایسه دومدل پرایداچ پی وصباشامل چند حالت میشه:گفته خودسایپاقدرتش4اسب بخار بیشتره هراسب بخارتو1ثانیه 75کیلورو1مترجابجامیکنه.امایادتون باشه پرایدصباانژکتوری اگر فیلتربنزین ومدارانژکتورش تمیزباشه بابنزین سوپرودهانه شمع فیلرش70صدم باشه زمین رومیکنه همین3مورد4اسب قدرتواضافه میکنه ونکته دیگه اینکه ماشین مدل بالاتر کربن کمتری داخل اتاق احتراق وانباره های اگزوز نشست کرده که پاک شدن کربن هم مراحل داره.امابزرگترین ضعف اچ پی کج کردن سوپاپ که اگر تسمه پاره شه اتفاق میفته.ایرادبعدیشم تناسب نداشتن سنسور هاست چون فرم استوپرمثل سوپاپ شده وبطورشانسی بعضی ها خوبه بعضی هام بی کیفیت/یادتونم نره موتورهای تولیدی تو ایران خودرو وسایپا پایشون بنزینه نه گاز چون بنزین موتور رو خنک میکنه اما سی ان جی نمیتونه پس استهلاک فوق العاده بیشتره/درآخر اگر دنبال سرعت وشتاب هستید صبا رو شمع سوزنی ببندید بابرند NGKومنبع کاتالیستو بردارید +هدرزوهاوارد rang rover;که باهاش زانتیاروبزنیدیاموتور بی پی مزدا1834سی سی با توربواما واقعا هوارو آلوده میکنه
|
ناشناس
|
24 مهر 1393 20:33:36
0
0
پراید هندوانه در بستست!!!! متاسفم!!!!
|
محمد
|
18 آبان 1393 21:20:06
2
0
میگیم کیفیتو ببر بالا قیمتو میبرن بالا این دیگه چه بازییه...
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
کلیه حقوق این اثر متعلق به سایت بازار خبر می باشد.