جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 35738
زمان انتشار: 20 آبان 1391 23:34:00
انتخاب بين هاچ‌بك‌هاي فرانسوي و چيني

پژو 206 بخريم يا ام‌وي‌ام 315؟

اگر بخواهيد يك 206 بخريد حداقل سي و چند ميليون توماني بايد هزينه كنيد. در حالي كه با اين پول مي‌توان روي يك گزينه ديگر نيز حساب كرد؛ چري A13 و يا همان ام‌ وي‌ام 315.
پژو 206 بخريم يا ام‌وي‌ام 315؟
ماني حدادي ؛ بازار خبر _ بايد قبول كنيم كه ديگر با 10 ميليون تومان نمي‌شود هيچ خودرويي خريد. طبق گزارش‌ها در حال قيمت كف خودروهاي ساخت داخل 12 ميليون تومان است. تازه اين در حالي است كه قيمت فوق مربوط به نرخ كارخانه‌اي مي‌شود. با اين اوصاف اگر بخواهيد يك 206 بخريد حداقل سي و چند ميليون توماني بايد هزينه كنيد. در حالي كه با اين پول مي‌توان روي يك گزينه ديگر نيز حساب كرد؛ چري A13 و يا همان ام‌وي‌ام 315.
 
تا همين يكي دو سال پيش براي خريد خودرو گزينه‌هايمان اينطور بود: چند خودروي داخلي و خارجي و نهايتاً‌ يك خودروي چيني. اما امروزه گزينه‌هاي خريدمان اينطور شده: چند خودروي چيني و احياناً‌ يك خودروي ديگر.
 
هاچ‌بك چشم بادامي
 
كمپاني خودروسازي Chery چين كه اكنون خود را در بين 3 خودروساز اين كشور مي‌بيند، چندي است با مدل Fulwin 2 با كد كارخانه‌اي A13 وارد بازار ايران شده است. خودرويي كه «مديران خودرو» نامش را MVM315H گذاشته است. جالب اينجاست كه در اصل A13، پروژه جايگزيني يك محصول سايز متوسط خانوادگي به جاي مدل Cowin يا A15 بود. خودرويي كه اتفاقاً به ايران هم آمد ولي با اقبال خاصي روبه‌رو نشد. چري فالوين سال 2008 در نمايشگاه پكن رونمايي شد. بعد از آن توسط كمپاني روسي AvtoZAZ در اوكراين عرضه شد. 
 
امكانات و تجهيزات ام‌وي‌ام 315
 
كیسه هوا از نوع SRS برای راننده و سرنشین جلو. کمربند ایمنی 3 نقطه‌ای  برای سرنشین جلو. کمربند ایمنی 3 نقطه‌ای  برای سرنشین عقب (چپ و راست). کمربند ایمنی برای سرنشین وسط. سیستم ترمز ABS. سیستم ترمز دیسکی برای چرخ‌های جلو. سیستم ترمز کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب. سیستم ضد سرقت. سیستم ضد سرقت الکترونیکی Immobilizer به همراه آلارم. چراغ‌های مه‌شکن براي جلو و عقب.
 
چراغ ترمز سوم. سیستم مستقل Mc Pherson با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده و ضد لغزش براي محور جلو. سیستم تعلیق کشنده چندگانه با فنر پیچشی براي محور عقب.
 
تجهیزات جانبی
اين خودرو نيز شامل سنسور دنده عقب، سیستم تهویه هوای دستی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سیستم پخش MP3 با پورت USB، مجهز به 4 بلندگوی استریو، سیستم مدیریت پیمایش (نمایش مسافت طی شده، مصرف بنزین و غيره)، شیشه بالابر برقی برای 4 درب، قفل مرکزی با ریموت و رینگ‌هاي آلومینیومی مي‌شود. 
 
هاچ‌بك شير فرانسه
 
درباره 206 چه بگوييم كه قبلاً نشنيده باشيد؟ اين خودرو به منجي پژو در سال 2008 معروف است. پروژه فوق‌العاده موفقي كه ايران نيز نقش موثري در آن داشت. 
 
تجهيزات و امكانات 206 تيپ 2 
 
سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD ‌و EBA), ترمز جلو ديسكي, ترمز عقب کاسه‌ای، كيسه هواي راننده و سرنشين جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستي، سیستم صوتی بلندگوي درب‌هاي جلو، پخش CD با كنترل پشت فرمان، چراغ مه‌شكن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ همراهي تا درب منزل در محيط‌هاي تاريك، آيينه‌هاي جانبي دستي، شيشه بالابر برقي درب‌هاي جلو.
 
تجهیزات اضافي
 
ايموبيلايزر, قفل مركزي با ريموت راديويي, كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع, سيستم كنترل بخار بنزين، رینگ و لاستیک فولادي، صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع, پشت سري جلو با قابليت تنظيم ارتفاع, صندلي عقب با قابليت تاشو، سيستم تنظيم سرعت برف پاك كن با سرعت خودرو. 
 
مقايسه مو به مو
 
تصديق مي‌كنيد كه طراحي 206 با اينكه سال‌ها از توليدش مي‌گذرد ولي هنوز هم بديع و غيرتكراري است. براي مالك اين خودرو نمي‌توان صفت مشخصي تعيين كرد. مرد يا زن، پير يا جوان، دارا يا ندار فرقي نمي‌كند، 206 تقريباً به همه مي‌آيد. طراحي داخلي‌اش با اينكه چيز خاصي براي بيننده ارائه نمي‌كند ولي باز با اين حال در درازمدت نمي‌تواند آزاردهنده باشد.
 
در مقابل طراحي 315H را مي‌بينيم كه با 1پيروي از الگوهاي فانتزي هم‌چنان به سبك و سياق چيني‌پسند با چراغ‌هاي بزرگ و خارج از چارچوب آمده است. البته در قسمت عقب مي‌شود كمي منطق را در طراحي ديد. با اين حال در يك ديد كلي اگر نگوييم ام‌وي‌ام 315 يك هاچ‌بك دخترپسند است ولي حداقل اينكه مي‌خورد بيشتر مشتريانش جوان باشند. زرق و برق بيش از حد در داخل كابين كمي از وقار آن كاسته است. مخصوصاً چراغ‌هاي رنگي پشت آمپر. اما چيزي كه اين خودرو را از رقيبش متمايز مي‌كند،‌نمايشگر سرعت مقابل شاگرد. آپشني كه پيش از اين در هيچ خودروي ديگري ديده نشده بود. 
 
اگر اين 206، آن 206 چند سال پيش بود بدون ترديد مي‌گفتيم كه كيفيت طراحي داخلي‌اش از همه رقبا و حتي از مدل‌هاي گران‌تر از خودش نيز بهتر است. اما اين اواخر «ايران خودرو» با كاهش محسوس كيفيت مواد داخلي، آن را تا سطح بسياري پايين آورده است. با اينكه برند پژوي فرانسه را يدك مي‌كشد ولي از نظر كيفي چندان تفاوتي با رقيب چيني‌اش نمي‌كند. حداقل جنس داشبورد، كنسول، زيرپايي، سقف و غربيلك فرمان كه اينطور نشان مي‌دهد. در مورد 315H‌ مي‌توان اميدوار بود كه در صورت تحويل با سان‌روف باشد. 
 
از سه چهار سال پيش كه كم‌كم پاي چيني‌ها به بازار ايران باز شد، نرمي فرمان و  سيستم تعليق آنها مشهور شد. سواري لذت‌بخش در جاده و راحتي نسبتي در مسيرهاي ناهموار نظر مشتري را نسبت به اين خودروها عوض مي‌كند. 206 به دليل ارتفاعي پاييني كه دارد در دست‌اندازها و پستي‌بلندي‌ها اندكي‌ مشكل‌ساز مي‌‌شود. 
 
با اين حال به نظر مي‌رسد سيتسم جلوبندي هر خودرويي از محصولات چيني بهتر باشد. زود به سر و صدا افتادن اتاق از ايرادات رايج چيني‌ها محسوب مي‌شود. شايد 206 به نسبت شش هفت سال پيش افت چشم‌گيري كرده باشد ولي هنوز هم مي‌توان روي پايداري قطعات و زيربندي‌اش حساب باز كرد.
 
مورد بعدي كه به نظر مي‌رسد در انتخاب اين خودروها تاثيرگذار است بحث نگهداري و هزينه‌هاي آن است. حتي متمولان و آنها كه از وضعيت مالي خوبي بهره مي‌برند نسبت به قيمت بالاي نگهداري 206 گله‌مندند.
 
از نرخ بالاي روغن تا فيلتر هوا و از نصب يك چراغ ساده گرفته تا تعويض يك دست شمع همگي بي‌اندازه گران هستند. در مقابل چيني‌ها هم وضعيت بهتري ندارند. شايد هزينه يك بار نصب لوازم و قطعاتشان آنقدرها گران نباشد ولي تجربه نشان داده محصولات چيني بسيار مصرف‌گرا و هزينه‌زا هستند پس خودتان را براي مجموعه‌اي از خرج‌هاي ناخواسته آماده كنيد. 
 
بالاخره كدام؟
 
شركت مديران مدل 315H را در سايت رسمي خود با قيمت 22 ميليون و 680 هزار تومان عرضه مي‌كند اما واقعيت اين است كه اين هاچ‌بك در بازار نمايشگاه‌داران در حدود 33 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. در مقابل ايران‌خودرو نيز 206 تيپ 2 را 19 ميليون و 424 هزار تومان براي فروش گذاشته است. ولي همين خودرو در بازار آزاد 27 ميليون تومان قيمت خورده است. 
 
 
 

جدول مشخصات فني

ام‌وي‌ام 315

پژو 206

حجم موتور-سي‌سي

1497

1360

قدرت-اسب‌بخار

107

75

گشتاور-نيوتن‌متر

140

118

سرعت نهايي-كيلومتر در ساعت

160

170

جعبه‌دنده

5 سرعته دستي

5 سرعته دستي

حجم باك

50

50

مصرف در 100 كيلومتر

6.4

6.4

فاصله بين دو محور-ميلي‌متر

1200

2455

طول، عرض و ارتفاع-ميلي‌متر

4139-1686-1492

3822-1652-1432

وزن-كيلوگرم-كيلوگرم

1275

1025

اندازه لاستيك

15

14

نوع انتقال قدرت

FWD

FWD

 

 

 بي انصاف نباشيد، چهره اش هنوز قديمي نشده

 

 

 

در نماي پشتي تصوير آرامي را منتقل مي كند

 

 

كاش كيفيت داخل مثل طراحي داخلي بود

 

خاص ترين شكل روي كنسول 206

 

چيني ها خيلي به چراغ هاي بزرك علاقه دارند

 

حداقل در نماي از پشت وضعيت بهتري دارد

 

 به نظر مي رسد آپشن هاي خوبي داشته باشد

 

البته كمي زرق و برقش زياد است

 

اين همه كيسه هوا از يك چيني بعيد است

36
خوشم آمد
نظرات بینندگان
|
وحید
|
21 آبان 1391 10:30:08
11
7
با سلام 1-در مورد اینکه از چری a15مدل کویین استقبال نشد باید بگم یکیش یه سری مشکلات این مدل بود که با آمدن مدل a15 ویانا برطرف شد علت دوم تولید کم این خودرو در شرکت سناباد خودروی توس بود بنده مدت 3 ساله که مدل ویانا رو دارم که امکاناتی چون آیینهای برقی ترمزهای absوebdدو ایربگ دوربین دنده عقب دو مانیتور صندلی عقب سیستم paower window فرمون فوق العاده نرم{انگشتی} 16سوباب مصرف سوخت کم {6/5در مسیرهای بین شهری} این رو هم اضافه کنم خوشبختانه در این مدت مسیرم به هیچ تعمیرگاهی باز نشده در کل ماشین نرمو فوق العاده ایه اگه تبلیغاتی در حد mvmداشته باشه دور از انتظار نیست که مورد اقبال عموم قرار میگیره
|
ali
|
21 آبان 1391 15:49:58
10
8
آقا وحید ماشینت فروشیه؟منتظر جوابم
|
وحید
|
21 آبان 1391 18:23:22
7
3
نه علی جان کامنتم تبلیغات برای فروش نبود :}}}}}
|
فری
|
21 آبان 1391 19:22:55
0
0
نه بابا
|
وحید
|
21 آبان 1391 20:39:52
4
6
قابله شما رو نداره علی آقا
|
مجتبی
|
27 تیر 1392 21:33:53
3
1
نباید اين خودرو را با 206 مقايس كرد بلكه بايد با خودرو هاي هم رنج قيمت مقايسه كرد . قدرت موتور و سيستم تعليق ان بسيار با كيفيت طراحي شده است . اما يكي از بدي هاي ان بار مجازش مي باشد :حد اكثر 370 كيلو گرم بر دو محور ..... در ماشين هاي چيني به تجهيزات و فضاي كافي براي سرنشين بسيار اهميت داده مي شود..
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
کلیه حقوق این اثر متعلق به سایت بازار خبر می باشد.
Copyright © 2011 Bazar Khabar. All rights reserved.
طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت