جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 32552
زمان انتشار: 27 شهریور 1391 12:00:00
اختصاصی بازار خبر /

تجربه تلخ ساخت بنز در ایران خودرو

تجربه تلخ ساخت بنز در ایران خودرو

مانی حدادی ؛ بازار خبر _ آمار نشان مي‌دهد هر خودروي ‌مرسدس‌بنز Eكلاس در ايران توليد مي‌شد، شامل هزار و 744 قطعه منفصله وارد كشور مي‌شد. آن زمان قيمت خودروهاي ‌مرسدس‌بنز Eكلاس بين 60 تا 170هزار يورو اعلام شد.

سال 1385 بود. يك توافق همكاري عجيب. مرسدس‌بنز و ايران‌خودر. يكي در اوج كيفيت ديگري هميشه متهم به توليد محصولت جنجالي. قرار شد طرف ايراني با نظارت طرف آلماني 3 مدل مرسدس‌بنز Eكلاس را به اسم‌هاي E200، E280 و E350 توليد كند. استارت كار با ظرفيت توليد سالانه 83 دستگاه زده شد. اگرچه ايران‌خودرو معمار اصلي داستان بود ولي شركت «تاپ خودرو» عنان كار را به دست گرفت.


ظهور تاپ‌ خودرو
همه‌چيز به سال 1383 برمي‌گردد. در قسمت کوچکی از گروه صنعتی ایران‌خودرو شرکتي به نام تاپ‌خودرو تاسیس شد. هدف اصلی، مونتاژ محصولات شرکت مرسدس بنز عنوان شد. پس از جذب پرسنل مورد نیاز، این افراد برای تعلیم دوره‌های آموزشی در سایت‌های مختلف تولید مرسدس‌بنز اعزام شدند. در سال 1385 اولین محصول این شرکت کوچک با نظارت کامل تیم‌های کنترل کیفیت دایملر از خط تولید خارج شد. این خودرو یک دستگاه Eكلاس مدل E350 الگانس نقره‌ای بود. اتفاقي شگرف براي صنعت خودروسازي و افتخاري چشم‌گير براي ايران‌خودرويي‌ها. اما داستان به همين زيبايي ادامه پيدا نكرد.


زير ذره‌بين
طبيعي بود كه توليد مرسدس‌بنز حاشيه سود ايران خودروديزل را افزايش مي‌داد. اين خاصيت همه خودروهاي لوكس بوده و هست. با افزايش حجم فعاليت توليد، قدرت چانه‌زني بالا رفته و قيمت‌هاي بازار تعديل خواهند شد كه اين خود نيز در جذب مشتري تاثير دارد. توليد سواري مرسدس‌بنز در ايران به صورت انحصاري در دست تاپ خودرو قرار گرفته بود. فرصتي طلايي و به دور هر گونه تهديد.


گفته مي‌شد كه با توليد انبوه اين خودرو، واردات انبوه آن نيز قطع خواهد شد. شنيده مي‌شد كه قرار است هزار دستگاه مرسدس‌بنز سواري در سال شود. مديرعامل تاپ‌خودرو، تولید این خودرو را تا 5 هزار دستگاه در سال قابل ارتقا مي‌دانست. تاپ خودرو اگر موفق مي‌شد، مي‌توانست روي توليد Cكلاس نيز حساب باز كند.
آمار نشان مي‌دهد هر خودروي ‌مرسدس‌بنز Eكلاس در ايران توليد مي‌شد، شامل هزار و 744 قطعه منفصله وارد كشور مي‌شد. آن زمان قيمت خودروهاي ‌مرسدس‌بنز Eكلاس بين 60 تا 170هزار يورو اعلام شد.
جالب‌ترين اظهار نظر مديرعامل تاپ‌خودرو، ميزان تفاوت توليدات ‌مرسدس‌بنز ايران با شركت مادر در آلمان بود كه آن را صفر مطلق مي‌دانست.

روی خط تولید
اينطور به نظر مي‌رسيد كه روند نظارت بر كيفيت مرسدس‌بنزها مثل سمند و خانواده‌اش باشد. ولي توليد آن زير نظر مهندسان آلماني انجام مي‌شد. حتي خود رنگ‌ها با كد استاندارد نيز از آلمان وارد مي‌شد اما به دليل وجود گرد و غبار بيش از حد، عدم تعبيه هواساز استاندارد و تهويه مطبوع مناسب اغلب كيفيت نمونه ايراني با مشابه خارجي‌اش برابري نمي‌كرد و كار به پوليش‌كاري در انتهاي خط توليد مي‌كشيد. البته بعدها در سال 1387 يك سالن رنگ اختصاصي براي آن تاسيس شد. جالب اينجاست مرسدس‌بنز Eكلاس در ايران به صورت دوگانه سوز هم مونتاژ و تولید مي‌شد. پديده‌اي فوق‌العاده و منحصر به فرد. تصور كنيد در يك صف پمپ گاز كه اغلب خودروهاي تاكسي و سطح متوسط حضور دارند،‌ يك مرسدس‌بنز شيك هم منتظر گاز باشد.


پايان كار
پيش از آنكه تحريم ها در روابط بين ايران و آلمان عمیق و اثر گذار شود ، مرسدس‌بنز برنامه توليد نسل جديد Eكلاس‌هاي خود را ارائه داد. برنامه‌اي كه با سخت‌افزارهاي ايران‌خودرو مطابقت نداشت. طرف ايراني كه موافقت نكرد، ناچار پروژه بحث‌برانگيز توليد مرسدس‌بنز در ايران متوقف شد. اين سخت‌گيري مرسدس‌بنز آلمان در عرضه يك‌پارچه محصولات جديدش در سرتاسر دنيا را با پژو و عرضه قطعات خودروهاي 15 ساله مقايسه كنيد. اين شركت به منظور حفظ بازار آسيايي خود خط توليدهايي را در مالزي و سنگاپور تاسيس كرد. كارخانه‌هايي كه برخلاف انتظار كار خود را با ظرفيت توليد سالانه 5 هزار دستگاه آغاز كردند. گفته مي‌شود كل تيراژ توليد مرسدس‌بنز در ايران 800 دستگاه بوده است. به نظر مي‌رسد نقطه اوج توليد اين خودرو، فراهم كردن خودروهاي تشريفاتي براي اجلاس سران G-15 تهران در ارديبهشت 1389 بود.


بعد از Eكلاس
پس از آنكه ايران‌خودرو خط توليد مرسدس‌بنز Eكلاس را جمع كرد، توليد RD و بعدها با اسم ديگرش Roa را روي همان تجهيزات ادامه داد. اما مرسدس‌بنز كه بازار ايران را بنا به برخي از دلايل نمي‌‌خواست از دست بدهد، از طريق كانال ديگري وارد شد. آنها رابطه خود با ايران‌خودرو را با توصل به نمايندگي رسمي فروششان در ايران يعني شركت «ستاره ايران» حفظ كردند. داستان از آنجايي جالب مي‌شود كه مي‌فهميم ايران‌خودرو يكي از سهامداران ستاره ايران است.


تجزيه
آنچه گفته شد اين بودك در راستای کاهش تصدی‌گری، مشارکت بیشتر بخش خصوصی در زنجیره تامین و کوچک‌سازی ساختار گروه، سهام شرکت‌های ستاره ایران و تاپ خودرو به صورت مزایده واگذار می‌شود. اين بدان معنا بود كه نه ايران‌خودرو و نه مرسدس‌بنز برنامه‌اي براي همكاري مجدد ندارند. تعداد سهام قابل واگذاری شرکت ستاره ایران به صورت بلوکی، 1000 سهم و تاپ خودرو 7 هزار سهم بوده است. قیمت پایه فروش سهام هر دو شرکت جمعاً 120 میلیارد ریال و رقم سپرده شرکت در مزایده، 3 میلیارد و 600 میلیون ریال تعیین شده بود.


بعد از آن گفته شد كه 40 درصد از ارزش سهام مورد نظر، به صورت پیش پرداخت و مابقی آن به صورت اقساط در مدت 3 سال با نرخ  17 درصد دریافت می‌شود. اما با اين حال شرکت تولیدی خدماتی ستاره ایران هم‌چنان به عنوان نمایندگی خودروهاي سواری مرسدس‌بنز به واردات، فروش خودرو و خدمات پس از فروش خواهد پرداخت. تمام اين اتفاق‌ها مربوط مي‌شود به خرداد سال گذشته.

 

23
خوشم آمد
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
کلیه حقوق این اثر متعلق به سایت بازار خبر می باشد.
Copyright © 2011 Bazar Khabar. All rights reserved.
طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت