جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 31760
زمان انتشار: 12 شهریور 1391 12:34:00

آيا خودرو ارزان خواهد شد؟

مانی حدادی
آيا خودرو ارزان خواهد شد؟

يادش بخير! آن روزها مي‌شد با 7 ميليون تومان پرايد صفر خريد. الان در اين دوره زمانه 7 ميليون، پشيزي نمي‌ارزد. اين و آني است پرايد گام به دنياي 12 ميليون توماني‌ها بگذارد. همان روزها، با 12 ميليون مي‌شد پژو 405 خريد. پژويي كه خودش الان زير 16 ميليون در بازار پيدا نمي‌شود. روند افزايش قيمت خودرو زير چشم مسئولين در حالي وحشتناك بالا مي‌رود كه هر روز يك بهانه جديد به خورد مشتري داده مي‌شود. از يك سو قيمت‌ها و هزينه‌ها به شدت افزايش مي‌يابد، از سوي ديگر درآمدها ثابت است. بياييد روياپردازي كنيم؛ شايد روزي خودرو ارزان شد. به راستي اين اتفاق مي‌افتد؟ اگر نه، دليلش چيست؟

نوسان نرخ ارز؛ دستاويز كليشه‌اي

نه فقط خودرو، اين ايام هر كسي كه مغازه‌اي دارد و كسب و كاري راه انداخته، نوسانات دلار را ملعبه افزايش قيمت‌ها قرار مي‌دهد. از ميوه‌ فروش گرفته تا پنچرگيري سر خيابان. «آقا دلار گران شده!» اولين جمله‌اي است كه خريدار با آن روبه‌رو مي‌شود. آن روزها كه دلار دقيقه به دقيقه بالا مي‌رفت، خيلي‌ها پول‌هاي خوبي به جيب زدند. آنها كه از قبل داشتند و آنها كه دستشان به ارز مرجع باز بود. اين وسط برخي خودروسازان و قطعه‌سازان، ساز خود را كوك كردند و نواي دلريش عدم نقدينگي و افزايش هزينه‌هاي توليد را نواختند. حال آنكه مواد اوليه بسياري از آنها در داخل و بدون دخالت ماهيت دلار تامين مي‌شد. آنهايي هم كه با دلار سر و كار داشتند، يكي دو ماهي طول مي‌كشيد تا با نرخ جديد تبادل كنند ولي به محض آغاز جو رواني بازار، قيمت‌هاي خود را بالا كشيدند. 

وقتي ارز آرام گرفت
هاي و هوي افزايش نرخ ارز خوابيد. دلار، يورو، ين، فرانك، رينگيت و هرچه كه تصورش را كنيد ارزان شد ولي قيمت‌ها كاهش پيدا نكرد. يعني چه؟ مگر دليل اين همه گراني‌ها، افزايش نرخ ارز نبود؟ مگر نه اينكه خودروساز و قطعه‌ساز كوس افزايش هزينه‌هاي توليدش را مي‌نواخت؟ مگر نه اينكه مي‌گفتند براي پوشش هزينه‌هاي خود راهي جز افزايش قيمت تمام‌شده ندارند؟ حتي زماني كه غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت وعده كاهش هزينه‌ها را داد باز آن آن جو به اصطلاح رواني بازار، تغييري نكرد. گو اينكه در تمام اين مدت ارز مرجع ثابت بود.
 
حمايت از مصرف‌كننده، حمايت از توليدكننده
خودروساز و قطعه‌ساز اين آدرس را خوب بلد است: تهران، خيابان وليعصر، مقابل پارک ملت، خيابان ارمغان غربی، خیابان مهرشاد شمالی، پلاک 66، ساختمان CPPO (سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان). مي‌رفتند و مي‌آمدند. حرف آخر را اين سازمان مي‌زند. گران شود يا گران نشود. حرفي از ارزاني نيست. نهايتاً تصميم بر آن شد كه برخي خودروها حداقل 6 درصد افزايش قيمت را تجربه كنند. عددي كه در حقيقت چراغ سبزي براي گراني‌هاي بعدي بود. دق‌الباب 15 درصدي‌ها و 30 درصدي‌ها به گوش رسيد. 
 
ستاد چه نظري دارد؟
دست زياد است. ستاد تنظيم بازار از يك سو قيمت شير و لبنيات را مد نظر دارد و از سوي ديگر قيمت خودرو را. اين ستاد كه تحت نظر رياست جمهوري اداره مي‌شود، طي درخواست (و نه دستور) از سازمان حمايت خواست كه قيمت‌ها به روز اول بازگردد. خواسته‌اي كه پاي برگه آن هيچ امضايي نشد كه نشد.
 
تحريم داخلي بدتر از خارجي
تحريم‌هاي خارجي از جايي شروع مي‌شوند كه توليدكننده داخلي با گشايش LC به مشكل برمي‌خورد. در سخت‌ترين حالت او از واردات قطعه منصرف مي‌شود و راهي ديگر در پيش مي‌گيرد. اما در داخل كشور، اوضاع به گونه ديگري است. توليدكننده براي دريافت وام‌هاي سازنده، تمام‌ دار و ندارش را در اختيار بانك قرار مي‌دهد. طرف خارجي كه اغلب چيني است 2 ماه زودتر پول طلب مي‌كند. 2 ماه هم طول مي‌كشد تا قطعه را تحويل‌ قطعه‌ساز دهد. بعد از آنكه قطعه‌ساز مجموعه لوازم مورد نيازش را در اختيار خودروساز قرار داد، حداقل 90 روز طول مي‌كشد تا خودروساز بدهي‌اش را بازپرداخت كند. در اين بين بانك‌ها ثانيه‌اي از دريافت سررسيد اقساط خود كوتاه نمي‌آيند. اين مي‌شود كه كارگاه‌هاي توليدي يكي يكي از بيخ و بن حذف مي‌شوند. حذف كه شدند تنها آنها كه قوي هستند يكه‌تاز باقي مي‌ماند و اين يعني انحصاري شدن بازار. در نتيجه قيمت‌گذاري‌هاي سليقه‌اي.
 
سهم دولت فراموش نشود
نزديك به 20 درصد قيمت يك خودرو هزينه‌هاي تحميلي مالي است. 5.8 درصد سود بانكي، 5 درصد ماليات بر ارزش افزوده كه سال به سال اضافه مي‌شود، 5.2 درصد هزينه شماره‌گذاري، 5.7 درصد تامين اجتماعي و 2 درصد هم بيمه. هزينه‌هاي بي ربط و با ربطي كه باز هم مشتري را هدف قرار مي‌دهند.
 
دلايل ديگر
صاحب‌نظران مي‌گويند از نقطه نظر اقتصادی، اتفاق خاصی در شاخص‌های اصلی تعیین‌کننده قیمت‌ها رخ نداده تا قیمت‌ کالاهایی همچون خودرو کاهش یابد. اين يعني وقتي هزينه‌هاي توليد كمتر نشده است، نمي‌توان توقعي از كمتر شدن قيمت تمام شده داشت. ناچار قيمت خودرو بدون آنكه كسي سود خاصي كند، بالا مي‌رود. تحليلي كه نشان مي‌دهد افزايش قيمت خودرو تابعي از افزايش نرخ ارز نيست. ولو آنكه دلار و يورو بيشتر بر خودروهاي وارداتي تاثيرگذار است. خودروهايي كه در حيطه پرفروش‌ها قرار نمي‌گيرند. هزينه‌هاي سربار توليد، دليل ديگر اين موج ويرانگر است. شركت‌هاي اقماري وابسته به خودروسازان چنان خونشان را مي‌مكند كه لاجرم براي صاف كردن تراز مالي آنها مي‌بايست از خزانه‌اي ديگر اين نقدينگي را جبران كرد. 
 
آن 1000 ميليارد
اواسط مرداد ماه خبرهايي مبني بر تزريق نزديك به 1000 ميليارد تومان برای حل مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خودروسازي شنيده شد. ماحصل توافقي بين وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزي. بر اساس این توافق مقرر شد بخشی از سهام متعلق به شركت‌های خودروسازی در قالب وثيقه و یا برای فروش در اختیار بانک مركزی و يا بانک‌های عامل قرار گیرد و در ازای آن به هر یک شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان وام پرداخت شود. اگرچه اين بسته مالي هنوز در اختيار خودروسازان قرار نگرفته، ولي ناظران بر مصوبات شورا پول و اعتبار بر اين عقيده‌اند كه اقدام فوق تورم‌زا و تبعيزآميز است. به گفته كارشناسان بازار حفاظت شده، ارز ترجیحی، تخصیص اعتبارات جدید به رغم داشتن بدهی معوقه از جمله امتیازاتی است که این شرکت‌ها از آن بهره برده‌اند. 
عده‌اي ديگر بر اين عقيده‌اند كه اساساً تزريق چنين حجمي از پول، نه تنها ياري‌رسان اين صنعت نيست بلكه به گونه‌اي فقط اين دندان‌درد را براي مدتي تسكين مي‌دهد. دردي كه پس از رفع شدن اثر دارو، با شدتي بيشتر باز مي‌گردد.
 
كمي انصاف
اين وسط قرار نيست صنعت يك كشور فداي ارزاني شود. هرچه باشد هزينه توليد يك مداد تراش نسبت به سال قبل بيشتر شده است. چه برسد به يك خودرو. شايد دلايلي مثل اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، تشدید تحریم‌های بین‌المللی، افزایش جهاني قیمت مواد اولیه، افزايش نرخ ارزش افزوده، افزایش نرخ بيمه شخص ثالث، افزايش دستمزد، سود بانكي و هجمه درخواست‌ها براي خريد خودروي كم‌مصرف طي يك پروسه كوتاه مدت، تعادل قيمت‌گذاري را به هم ريخت. 
 
دست آخر
خواب شيرين ارزان شدن خودرو، هيچ‌گاه تعبير نمي‌شود. نمي‌تواند هم شود. حتي آن 6 درصد هم كمتر نخواهد شد. به جاي ديگري بايد اميد داشت. اميد به اينكه خودرو از ايني كه هست گران‌تر نشود و در بدترين حالت، اگر گران‌تر مي‌شود خيلي گران‌تر نشود!
 
30
خوشم آمد
نظرات بینندگان
|
علی
|
12 شهریور 1391 15:10:51
34
7
ظاهرا کسی وقت نداره به این مسائل کوچیک توجه کنه شایدم مثلا پراید یه دفعه کیفیتش اوج گرفته باشه مگه چه چیزی ازش ازماشین خارجی هاکمتره
|
ابراهیم
|
13 شهریور 1391 01:43:45
41
2
میخواستم با وام و یه مقدار پس انداز یه پراید (7میلیون )بخرم.من کارگر یه شرکتم باحقوق 350000 در سال 90 و امسال شده 400000 تومان . اما مسئولین راحت همه اجناس رو "خودشون " دو برابر می کنن.پس حقوق ما(پایه حقوق سال90)رو هم دو برابر کنید...
|
ناشناس
|
14 شهریور 1391 21:50:58
48
10
من هم معلم هستم پس از 20 سال با يك وام7ميلیوني امیدوار بودم امسال یه سواري پراید بخرم . حالا باید ا‍ن آرزو رو كنار بگذارم و تا دیر نشده به فكر یه زرع زمین براي قبر خودم باشم البته اگه با این پول بشه قبر خرید يا لا اقل كفنم را تهیه كنم . خدا حافظ ماشین خداحافظ آرزوها خداحافظ پول دارا
|
امیرحسین
|
15 شهریور 1391 07:58:30
41
2
دلت خوشه اقاابراهیم مسئولین خبرندارن وضعیت شمارو.......
|
تینا
|
17 شهریور 1391 13:15:55
39
8
تا این پولدارهی کثیف هستند به ما چیزی به جز بدبختی نمیرسه میدونید چرا؟چون دولتم همراه انها میباشد .
|
احسان
|
05 مهر 1391 09:42:41
32
2
سلام.اخه این خودروهای بی کیفیتو گرون ارزش خریدن داره؟ما که خریدیم دور از جون مثل سگ پشیمونیم.سمند ef7صفرمون بعد از یه ماه سرسیلندر سوزوند.میدونید موقع فروشش چقدر ضرر کردم؟هیچ کسی هم پاسخگو نبود.
|
محمد
|
16 آبان 1391 21:29:28
23
1
آخی اگه چهار تا مدیر کار بلد میومد تو راس کار همه چی درست میشد... ما خیلی بدبختیم... همین پراید و دارن میدن به عراق سه میلیبون اونوقت من بدختی که از صبح تاشب مث خر کار میکنم نمیتونم ارزونترین خودروی ساخت وطن خودمو بخرم... ای داد بی داد.....
|
ناشناس
|
21 آبان 1391 21:08:31
0
0
متاسفم که بگم ایرانی هستم.
|
سام
|
23 آبان 1391 19:47:38
23
2
بنظر من کسی مباید خرید کنه , یه مدت ماشین سوار نشید خوب مگه چی میشه ... اگه تقاضا نباشه ارزون میشه . غیر ماها کی این ماشینای مضخرف رو سوار میشه !!!؟؟؟
|
سید محمد
|
14 آذر 1391 17:08:51
17
2
نخرید ارزون میشه. بخرید هم پراید میشه 20 میلیون با کیفیت اشغال تر و باز هم گرونتر
|
نسل سوخته
|
19 آذر 1391 00:45:18
19
1
اقا یک سوال ریاضی.....؟ ما 10 تا پراید داریم میخواهیم 5 تای آن را به مردم سوریه بدهیم.به قیمت 4 ملیون تومن و 5 تای دیگر را به مردم خود ایران بدهیم به قیمت 14 ملیون تومن روی همدیگر پول پراید ها چقدر خواهد شد.....؟
|
فرشاد
|
04 دی 1391 01:18:39
14
1
واقعا تا حالی به عمرم چنین هموطنان گلی ندیده بودم ای بابا این چه حرفیه قیمت پراید خیلی هم خوبه گرونش نکردن مناسبه صبر کنید از این مناسبترم میشه.تا زمانی که ما جا داشته باشیم اونا گرون میکنن فقط کاش این مسولین لطف میکردند سریع کار خودشونه میکردند به جون عزیزم این ملت همه جور باهاتون راه میان
|
مرتضی
|
15 دی 1391 20:27:36
16
1
بابا من بد بخت 12 مهر ماشین پرایدم و فروختم 8.150 و خواستم وام بگیرم که بعدش کرایه خونه ندم آقا نه وام وبمن دادن که هیچ ماشین قبلیمو باید الان 11 تومن بخرم ای خدا من بی پناه چی کار کنم.شما بگید.....
|
رامین
|
16 دی 1391 15:48:26
14
1
من بدبختوبگو3ساله هی میخوام یه ماشین ارزون بخرم اماهرچه گازمیدم به این تورم لعنتی نمیرسم دلم خوش بودامسال وام میگیرم پولم10تمن میشه یه پزوسوارمیشم حالا2باره بایدگازشوبگیرم ببینم چندسال دیگه به20تمن/خداحافظ ارزوهام2
|
saeed
|
01 بهمن 1391 23:08:09
15
1
نخرید آقا نخرید بذارید بمونه رو دستشون.آدم پیاده باشه بهتر از اینه که کلی پول بابت یه ماشین آشغال بده
|
نسل تاثیرگذار
|
07 بهمن 1391 14:02:54
16
1
آقا نخرید سر جدتون نخرید و اطلاع رسانی کنید به هموطنانتون تو همه چیز میشه با تحریم دولت اونا رو از اهداف زیاده خواهانشون بازداشت
|
حسین
|
07 بهمن 1391 14:16:01
16
1
اولا برا خودم متاسفم دوما برا این ملت مثل.... بابا تاشما ملت به این نامردا باج میدین اونا هم خوب میکنن تو پاچه ملت از خواب غفلت پاشین
|
حسنا
|
08 بهمن 1391 10:54:54
22
1
آخه تاکی میخوایم به این دولتی ها باج بدیم؟ نخرید این ماشین های آشغالشونو بزار بمونه رودستشون امیدورام خدا بهمون صبر نده تا بالاخره یکاری بکنیم
|
فرشاد
|
23 بهمن 1391 08:28:13
16
1
این مطلب ماله زمانیه که پراید 12 تومن بود الان همون پراید شده20 میلیون تومن چیکار میشه کرد کسی راه حلی بلده؟غیر از نخریدن اخه تا کی.سمندی که الان تو مملکتمون دارن میدن 27 میلیون به سوریه میدنش 3/5میلیون. کسی به درد دلمون گوش نمیکنه یعنی خودمون نمیخایم کسی گوش کنه دل سوز منو شما کیه؟
|
marziye
|
14 فروردین 1392 21:45:48
9
1
ماها خیلی بدشانسیم که توی این صده زندگی میکنیم.دارم خواب میبینم کی باورش میشه این قیمتهارو.راه حلش نخریدن ماشین و تحریم خودروسازه.
|
امید
|
24 مرداد 1392 00:10:10
4
0
سلام.یکی نیست به این مسءولای به استلاح دکتر و مهندس و کارشناس بگه که شماها الان دارید چیکار میکنید مگر این مردم بیچاره چه گناهی کرده اند که شماها این بازی ها رو با آنها میکنید.شماها راحت نشستید رو صندلی و برا خودتون قانون تصویب میکنید قیمت تعیین میکنید بابا صبر هم حدی داره اقتصاد مقاومتی هم حدی داره زجر کشیدن هم حدی داره بابا ما ایرانی ها هم آدمیم ما هم دوست داریم سوار ماشین با کیفیت بشیم بابا ماشین با کیفیت نمیخوایم حداقل این آشغالا رو به خورد ما بیچاره ها ندید.ما تا کی باید ساکت باشیم؟؟؟مگر ما چی از عرب های خلیج کم داریم؟؟؟با پولی که ما اینجا پراید لگن رو میخریم اونا اونجا راحت کامری میخرن.خدایا تاکی صبر کنیم در مقابل اینهمه زیاده خواهی اینها
|
مجتبی
|
15 شهریور 1392 23:39:01
5
1
واقعا حیف پول که واسه ماشین های ایرانی بدین.پراید 18 میلیونی شونم بدرد خودشون میخوره
|
مهران
|
05 اسفند 1392 18:34:44
3
1
اخه چرا خودرو ارزان نمیشه بابا ی فکربه بدبخت بیچاره ها هم فکر کنید
|
مهران
|
07 شهریور 1393 20:58:17
2
0
چیزی ندارم که بگم جز اینکه خدا بیامورزد خداخیام را مدیر عامل گذشته ایران خودرو حتی بعد انقلاب زمانی که پیکان به مرز 7 میلیون رسیده بود از او دعوت کردند که بیاد همه چیو بدست بگیره به شرطی قبول کرد که قیمت پیکان بشه 2 میلیون حالا تا اخر بخونید که چی نوشتم
فراخوان اولین سوگواره فیلم و عکس اربعین 1436
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
کلیه حقوق این اثر متعلق به سایت بازار خبر می باشد.
Copyright © 2011 Bazar Khabar. All rights reserved.
طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت